Sunday, October 26, 2008

Vitaly Pisarenko, Liszt en Ständchen van Schubert.


Na het schaaktoernooi in Hoogeveen, ik heb best goed gespeeld, eindelijk weer het echte leven.
In april schreef ik over Vitaly Pisarenko, de winnaar van het Liszt Concours 2008. Naar aanleiding van het KCOjubileumconcert vrijdag zocht ik nog even verder en vond precies waar ik toen, 12 april, over schreef. Bestaat het toeval? Het is een bewerking door Liszt van Ständchen van Schubert de tekst is van Rellstab:

Leise flehen meine Lieder durch die Nacht zu dir; in den stillen Hein hernieder , Liebchen, komm zu mir!
Flüsternd schlanke Wipfel rauschen in des Mondes Licht, in des Mondes Licht; des Verräters feindlich Lauschen fürchte, Holde, nicht, fürchte, Holde, nicht.

Hörst die Nachtigalen schlagen? ach! sie flehen dich, mit der Töne süssen Klagen flehen sie für mich.
Sie verstehn des Busens Sehnen, kennen Liebesschmerz, kennen Liebesschmerz, rühren mit den Silbertönen jedes weiche Herz, jedes weiche Herz.

Lass auch dir die Brust bewegen, Liebchen, höre mich, bebend harr ich dir entgegen! komm, beglücke mich! komm beglücke mich, beglücke mich!

Ter herinnering. Dit gebeurde ’s nachts na afloop van het concours. De presentatrice vroeg hem hoe hij het concours had ondergaan, je zag hoe doodmoe hij was maar zij vroeg hem toch om een toegift en toen speelde hij dit.

No comments: