Saturday, April 12, 2008

Liszt Concours 2008


Zaterdagnacht.
Ik bleef vannacht op voor het Liszt Concours 2008 op Nederland 2. Echt, ik heb geen verstand van muziek maar kwam tot dezelfde uitslag als de jury. Het was een wedstrijd, een echte strijd dat voelde je toch bij de drie finalisten. Ik vond 1 in de finale wat beter met het orkest en 2 wat beter als soliste het was heel spannend. Twee vrouwen en een man en mijn genen wilden 2 laten winnen maar dat kon niet ik moest voor Vitaly Pisarenko kiezen en deed dat ook. Vitaly won de wedstrijd, hij was doodmoe en mocht of moest de toegift spelen. Kon hij dat nog? De strijd was voorbij en Vitaly speelde de mooiste muziek die ik ooit hoorde, ik zat begeesterd voor de TV en kwam in de hemel van de muziek.

Vitaly speelde Ständchen van Schubert in een bewerking van Liszt, al de vezels in mijn lichaam smolten en niets anders was nog te wensen.

Vitaly moet als eens verliefd zijn geweest of het zijn, hoorde zij hem? Hij speelde voor haar

Leise flehen meine Lieder durch die Nacht zu dir; in den stillen Hain hernieder, Liebchen komm zu mir!

...................................

2 comments:

Unknown said...

Had dezelfde beleving bij de prachtige Ständchen serenade. Wat een belevenis!

Gr Rob

Anonymous said...

Erg leuk om te lezen! Hier doen we het voor! Wij, van de organisatie van het Liszt Concours, hebben ook erg genoten van Vitaly's spel én van dat van de andere finalisten Nino Gvetadze (2de prijs) en Anzhelika Fuks (3de prijs).

Vitaly, Nino en Anzhelika treden komende periode geregeld op in binnen- en buitenland en Vitaly zal bij gelegenheid zeker weer de Serenade spelen. Informatie over de tournee is te vinden op www.liszt.nl.

De uitzending van de NPS is ook nog terug te zien via uitzendinggemist.nl: http://player.omroep.nl/?aflID=6862057

Vriendelijke groet,

Sander Louis