Saturday, October 11, 2008

Eratosthenes.


Vanmorgen kocht ik in Deventer twee boeken en gerookte paling. Tussen mijn invalide parkeerplaats en boekhandel Praamstra staat op zaterdag op de markt een kraam met zogenaamde IJsselmeerpaling zodat het niet toevallig is dat ik die kocht. IJsselmeerpaling is paling die bijvoorbeeld boven Ierland gevangen is en dan in een rokerij aan het IJsselmeer is gerookt. Het erge met die paling is niet de naam maar dat ik die koop en opeet. Dat mag echt niet meer, eigenlijk al jaren niet en ik weet dat!
De boeken mogen wel: de roman Contrapunt van Anna Enquist en De bètacanon van Robert Dijkgraaf, Louise Fresco e.a.Contrapunt moet ik nog aan beginnen maar van de bètacanon heb ik alvast gesnoept.
Bij de TomTom vinden we Eratosthenes ca. 276 tot 194 v.Chr. Van 1962 tot ’65 gaf ik wiskunde op een HBS in Utrecht. In de brugklas, dat was toen nog de 1ste klas want die brugklas in van latere datum vertelde ik dan van Eratosthenes die als eerste de omtrek van de aarde(zeer nauwkeurig) berekende. Mijn uitleg aan de kindertjes staat precies zo in de bètacanon. En ja ook de ‘nauwkeurigheid’ van de passen die de mannen van Erathosthenes tussen Alexandrië en Syene moesten lopen kwam uitgebreid ter discussie en vooral ook dat deze Griekse geleerde er maar 320 km (omtrek aarde is ca. 40.000 km) naast zat. Ongelofelijk! In die tijd was lesgeven aan die kindertjes zalig maar was ik me dat bewust? Nee denk ik maar ik vond het wel heel leuk, met de toen al verplichte geodriehoek en een duimstok van thuis gingen we ook de hoogte van de kerk om de hoek meten. Toeval dat Eratosthenes aan de TomTom is gekoppeld?

1 comment:

cieraet said...

Beste Willem,
Sinds enige tijd - na je blog ontdekt te hebben - volg ik je schrijfsels. Je hebt een prettige schrijfstijl en je schrijfsels zwalken tussen het wetenschappelijke en de borrelpraat. Een leuke genre overigens. Zou je me kunnen uitleggen waarom paling kopen en opeten erg is? Is dat vanwege een bepaalde ideologie of standpunt inzake milieu? Wat die paling betreft is je stuk onaf.
Tweede vraag. Die uitleg van jouw die ook zo in de bètacanon staat: heb je die zelf bedacht en hebben anderen dat blijkbaar ook zo bedacht of was het een bekende uitelg onder wiskundigen?
Doric