Friday, October 03, 2008

Marcel Duchamp.




Gisteren meldde mijn Internet schaakkrant Chess Today me dat precies 40 jaar geleden Marcel Duchamp is overleden. Met een schok realiseerde ik me dat ik dus echt oud ben. Veertig jaar terug, ik was toen al ruim 32 jaar en ik herinner me dat nog goed. De kunstrubrieken brachten uitvoerige artikelen over Duchamp die gezien wordt als de grootste vernieuwer van de kunst van de vorige eeuw. Voor schakers die zich ook voor kunst interesseren was Duchamp dubbel belangrijk, als kunstvernieuwer en als schaker Ik heb al eerder op mijn blog over hem geschreven.
Duchamp werd wereldberoemd met zijn ‘Nu descendant un escalier’ op de Armory Show in New York begin vorige eeuw. Daarna shockeerde hij de gevestigde kunstwereld nogmaals met zijn ready-mades waarvan het urinoir en het fietswiel de bekendste zijn. Ik heb het naakt dat de trap afdaalt eens in het echt in Brussel gezien, prachtig.

No comments: