Saturday, October 18, 2008

De statistischemens.



Gisteren was voor Gerard, Henk, Ruud, Stephan en mij de eerste speeldag in Hoogeveen. We spelen in de Amateurgroep 1 die 80 schakers omvat. Een computerprogramma maakt dagelijks de ‘paring’ dus wie tegen wie speelt.
Op de eerste dag laat het programma voor zo’n grote groep je tegen iemand spelen die ruim 200 ratingpunten meer of minder heeft. Het programma wil namelijk zo snel mogelijk duidelijkheid in de krachtsverhoudingen. Zo kregen gisteren Gerard, Henk, Ruud en ik tegenstanders met een veel lagere en Stephan met een veel hogere rating.
Dit is voor iedereen een onaangename situatie. Op papier moesten Gerard, Henk , Ruud en ik winnen en Stephan verliezen maar dat is statistiek. Dat is wiskunde en de tegenstander is een levend mens die opgebouwd is uit levende cellen en niet uit cijfers! Over de hele groep genomen komt de statistische uitslag het meest voor dat is de voorspelling van de Hongaarse prof. Elo.
Alleen Ruud, Stephan en ik hadden een tegenstander die zich aan de statistiek hield, maar Gerard en Henk verloren.
Ruud won gemakkelijk in 20 zetten. maar ik zag na 20 zetten nog geen voordeel. Ik speelde met wit en kreeg na de 23ste zet van zwart(eerste diagram) een kans om met 24.Pxg5 (een paaroffer dat hij niet aannam) het spel te compliceren. Het tweede diagram is na zwarts 30…,Lf3 hij wachtte mijn antwoord niet af en gaf op. Na 31.Lf4 gaar zwart mat.

No comments: