Wednesday, October 29, 2008

Weer vóór de schoolbankjes.


Gisteren dacht ik het te druk te hebben om aan mijn blog te werken. Eerst naar Nijmegen (een uur in de file bij Dieren, naar Nijmegen ga ik ’s morgens altijd 5 kwartier te vroeg weg) waar de antropoloog Leyten ons duidelijk maakte waarom in Afrika het toeval niet bestaat. Zijn college was, net als van de anderen tot nu toe, “super”. Ja, ik moet de taal van de jeugd weer oefenen want ’s middags werd ik aangenomen door Evert de Jong om aan de Beatrixschool in Harfsen weer les te gaan geven! Toen ik met de auto aankwam bij de school stopte een man op de fiets die mij met mijn krukken in de weer zag en vroeg “zo, ga je op je oude dag toch maar weer eens in de schoolbankjes?” Ik: ’ja, maar als mijn “sollicitatiegesprek” lukt kom ik vóór de bankjes in plaats van erin’. We moesten allebei lachen om “het toeval?”
De basisschool in Harfsen is bijzonder. Voor de wat ‘betere' leerlingen uit alle klassen wordt een extra programma gemaakt. Dit jaar ga ik het schaakprogramma met de kinderen doen. Het schaken biedt zoveel zijarmen dat ik dikwijls op de rem zal moeten trappen. Na het gesprek met de Jong naar Janny en Gert voor een heerlijk en zeer gezellig etentje.
Op de foto zie je IM Yochanan Afek die jeugd in Apeldoorn traint. Bij mij zal het er dus ongeveer ook zo uitzien in Harfssen op donderdagmorgen. Leuk hé?

No comments: