Friday, September 21, 2007

Tussen Kunst & Kitsch.


Woensdag was het beroemde album van Paardenrassen van Otto Eerelman in ‘Tussen Kunst & Kitch’. Sinds ik in 2004 met mijn blog begon heb ik 16 keer een ‘Eerelmanpaard’ boven mijn stukjes laten zien.
Het originele kunstalbum bevat 40 steendrukken van de schilderijen die Eerelman van de bekendste paardenrassen maakte en een afbeelding van het paard Woyko (klik op de foto), het lievelingspaard van koningin Wilhelmina. Het album kwam eind 19 eeuw uit en kostte toen 110 gulden meen ik, heel veel geld dus. In 2003 is bij intekening een boek van dit album uitgegeven. Ik heb dat boek en na die eerste 16 mag u dus nog 25 afbeeldingen van me verwachten. Vandaag dan Woyko het eerste paard uit het album, het enige paard wat niet in de rij van paardenrassen behoort. De dierenarts Quadekker beschrijft alle 40 rassen heel mooi, maar van Woyko is het ras niet bekend. Quadekker maakt dat goed door bij dit paard volledig uit zijn dak te gaan:
‘... Woyko’s groote, heldere, bruine ogen zijn ver van de ooren verwijderd, wat altijd als een deugd beschouwd wordt. Welk een levendige expressie, en tegelijk welk een zachtheid in den blik. Met welk eene helderheid ziet hij rondom zich. Doch eerst als hij in actie is en bestuurd wordt door zijne Doorluchtige meesteresse, eerst dan ziet hij met alle fierheid in het rond, nauwlettend en hoogst zorgvuldig ieder plekje grond bespiedend, waarover hij zijne Vorstinne moet dragen, wel wetende dat de Dooorluchtige last door hem getorst, geen onheil mag overkomen...’

1 comment:

annem35@hetnet.nl said...

grag een vraag

wat bracht dat schilderij op