Saturday, September 15, 2007

Bomschuiten.


Een foto van de BOMSCHUIT Scheveningen 6 (Sch 6).
De naam van het Schilderij van Jacob Maris waar ik zondag over schreef heb ik gewijzigd van Boomschuit in Bomschuit. Beide namen komen veelvuldig op Internet voor maar Bomschuit is de juiste naam. De Bomschuiten waren tot in begin vorige eeuw de visserschepen op de Noord Hollandse- en Zuid Hollandse stranden. Overnaads gebouwde houten platbodems die in de winter hoog op de stranden tegen de duinen getrokken werden. Onder ‘bomschuiten’ vindt je bij Google prachtige oude foto’s en dramatische verhalen over de vele scheepsongevallen die het harde vissersleven met zich meebracht.
Ik heb nog niet kunnen achterhalen waar het woord bom in deze scheepsnaam vandaan komt.
Ook de ‘eenvoudige boekverkoopster uit Zutphen’ attendeerde me op de naam Bomschuit. Ik ga er nu maar vanuit dat een boomschuit ‘geboomd’ kan worden. De verschillende vrienden en kennissen die naar de ‘eenvoudige…’ vragen doe ik namens haar de hartelijke groeten . Voorlopig moet ze, helaas, nog in Amsterdam blijven. Een grote troost voor ons hier in het Oosten is dat ze in Amsterdam heerlijk verzorgd wordt door haar dochter.

1 comment:

Anonymous said...

Een bomschuit kon niet worden geboomd. De In het Woordenboek der Nederlandsche Taal (on line te raadplegen) kan men lezen dat bom een oud woord is voor bodem.