Saturday, September 01, 2007

Mijn schoondochter.


Mulisch met de zes auteurs die ter ere van zijn tachtigste verjaardag een novelle voor hem schreven. Van links naar rechts (klik op de tekening) Abdelkader Benali, Marcel Möring, Elsbeth Etty, Doeschka Meijsing, A.F. Th. van de Heijden en Jessica Durlacher.
Dit is de laatste karikatuur van Eliane voor de Nederlandse-literatuurpagina van het Boekenkatern van het NRC Handelsblad. In de afgelopen 20 maanden tekende Eliane 79 auteurs voor de krant Op haar webpagina
http://www.duvekot.ca/auteurs.php
kun je alle 79 auteurs zien en ook een kunstdruk van een tekening bestellen.
Eliane hield mij scherp met haar tekeningen, verschillende keren bracht de ‘eenvoudige boekverkoopster uit Zutphen’ een spoedbestelling van een pas uitgekomen boek en las ik dat in een paar uur diagonaalsgewijs. Terwijl het hier al nacht was bracht ik dan aan Eliane in Toronto verslag uit zodat zij voor de deadline van haar tekening de auteur in verband met zijn of haar laatste boek kon brengen. Zo verscheen bijvoorbeeld Inez van Dullemen met een Adelaar boven haar hoofd die haar moeder in zijn klauwen heeft. Gelukkig blijft Eliane wel freelance voor het NRC Handelsblad werken.

3 comments:

Anonymous said...

Ik zag in NRC gisteren ook de tekening van Uw schoondochter, een ding viel mij meteen op: er zit een 'raar' potloodkruisje precies op de punt van Mulisch' neus. Ik zie het nu ook op uw website (maar dan in grijstinten) en ook op de website van uw schoondochter. Hoort dat kruisje daar, of is het een onbedoeld overblijfsel uit een kladversie, om aan te geven waar des Mulisch' reukorgaan moest komen? Nu het me is opgevallen kan ik het "niet meer niet zien".

Eliane said...

Nee hoor, ik zet geen kruisjes om neuzen aan te geven, dit zijn arceringen die geheel toevalig zo op elkaar terecht gekomen zijn vrees ik.

Anonymous said...

eliane, dank voor de reactie. zoals gezegd, mijn oog viel er op, in de krant is het ook full-size, en nu zie ik het steeds. my wrong dus.