Saturday, July 21, 2007

Paarden, benen en schaakstukken.



Paarden hebben net als mensen benen, mensapen natuurlijk ook maar zijn er nog meer dieren met benen? Vanwege die benen vandaag een doorklik naar de foto van vanmorgen van mijn been waarvan de wond bijna dicht is en een Eerelman van het ‘Turksche Paard’.

Toen Eliane in 2004 mij een weblog bezorgde moest dat een naam krijgen. Twee dingen waren voor mij zeker, in ieder geval wilde ik over paarden en schaken schrijven. Dat er op een schaakbord ook nog eens vier paarden meespelen was mooi meegenomen. Doordat mijn blog een soort eigen leven ging leiden verdrongen vele onderwerpen de paarden en het schaken.

Daarom vandaag weer eens over paarden, schaken en benen.

De benen van het paard beoordelen we op het ‘droog’ zijn. De cardioloog en ook de vaatchirurg kijken of mijn been ‘droog’ is, dus geen vocht vasthoudt, de veearts doet hetzelfde bij de benen van het paard.

De benen van het paard dat Otto Eerelman schilderde zijn mooi ‘droog’, mijn been is dat helaas niet. De aandacht gaat dan ook niet meer naar de wond, het gaat er nu om het been ‘droog’ te krijgen.

In ‘Paardenrassen naar Otto Eerelman’ schrijft Quadekker op het eind van zijn verhaal over de Turkse paarden:

‘Van een bepaald Tuksch paard als constante soort, en die alleen in Turkije gefokt wordt, kan dus geen sprake zijn. Turkije voorziet zich van paarden buiten zijn land, doch bezit in zijn uitgestrekt gebied buiten Europa inderdaad merkwaardig goede paarden’.

Mijn keuze van het Turkse paard is natuurlijk omdat ze daar dit weekend moeten kiezen, de paarden van het schaakspel krijg ik van maandag tot en met zaterdag maximaal zes uur per dag te zien in het schaaktoernooi van Dieren.

Ik speel in groep 1 van het Zesrondig Toernooi.

No comments: