Tuesday, July 17, 2007

Gevoel en Emotie.


In de wetenschapsbijlage van het NRC Handelsblad van zaterdag staat een interessant interview van Ellen de Bruin met de psycholoog Nico Frijda. Ter ere van zijn tachtigste verjaardag organiseerde de Universiteit van een Amsterdam het symposium ‘Emotion & Passion’.
De Bruin geeft een mooi voorbeeld van de precisie waarmee Frijda zich uitdrukt. Uit de zaal krijgt Frijda de vraag ‘Is liefde een emotie’. Frijda: ‘Het gevoel van liefde is een voorwaarde voor de emotie liefde’.
Voor mij is dat net wiskunde, zo begrijp ik psychologie onmiddellijk. Meestal heeft begrijpen bij mij wel tot gevolg dat ik me lekker voel. Als kind op school ging dat helaas niet op en zeker ook niet voor Erica. De lagereschooltijd was voor haar geen fijne tijd, voor mij ook niet en ook niet voor Michiel en Thijlbert. Hier een mooie foto van Erica op het eind van haar lagerschooltijd in den Haag. Haar gevoel of emotie ‘rotschool’ laat ze niet zien, misschien was het die dag best leuk?

No comments: