Sunday, July 08, 2007


Foto's: Hans Warren
Hoe kan ik, als oudere en invalide, beter laten zien dat ik er nog bij behoor dan mee te doen in de discussie over het milieu. Gisteren werden we wereldwijd gebombardeerd met ‘Live Earth’ dus vandaag moet ik ook mijn steentje bijdragen.
De twee foto’s bewijzen dat de mens ingrijpt in het leven op aarde.
De bovenste is van 1950 en genomen op de Kaloot, een natuurgebied tussen Zuid-Beveland en Walcheren. De Kaloot was een getijdengebied met schorren en slikken. De Kaloot bestaat niet meer en is nu een enorm industriegebied met containerhavens en een kerncentrale.
De tweede foto is genomen op koninginnedag 31 augustus 1948, op het Plein in Borssele. Het vervoer van de zangkoren uit de omliggende dorpen ging met versierde boerenwagens en was op zichzelf al een feest.
Ja, en dan vraagt de milieuactivist naar de CO2 uitstoot? De Kaloot: 0,0? Al die Zeeuwse koudbloedpaarden en die mooie meisjes?
Ik voel me gelukkig dat ik die tijd heb meegemaakt, gezien heb. In diezelfde tijd moet ook een kundigheid bij mij zijn ontstaan waar ik heel trots op ben: mijn gezonde boerenverstand.
In de discussie over het milieu weet ik dankzij dat boerenverstand één ding zeker:
biobrandstof is de ultieme waanzin. Landbouwgronden gaan gebruiken om ‘voedsel’ voor de dieselmotor te kweken. Bossen kappen om hout om te zetten in brandstof voor die motor en natuurgebieden verwoesten voor de productie van palmolie enz. enz. Waarschijnlijk heeft de mens, die altijd bang is, zijn verstand verloren. Nee de voor die tijd prachtige dieselmotor moeten we echt verlaten. De techniek om op waterstof te rijden is er. BMW heeft al auto’s die het uitstekend op waterstof doen. De techniek voor een infrastructuur die de benzinepompen vervangt door waterstofstations is er ook al. Biobrandstof, het woord alleen al, bah!

No comments: