Monday, July 30, 2007

Feest.


Vanmorgen gingen Gerard en ik naar vaatchirurg van de Hem voor zijn visie over het echo-onderzoek van mijn rechterbeen vorige dinsdag. Van de Hem gaf groen licht voor feest en bloemen in huis. Het aneurysma in mijn rechterbeen is weliswaar 2,7 cm, maar niet groter dan in mei en ik heb er geen last van.
Dat gaf van de Hem redenen genoeg om in de komende drie maanden niet aan een operatie te denken. Ook wil hij mij ruim de tijd geven om eerst mijn linkerbeen goed te laten genezen, anders heb ik letterlijk geen been om op te staan.
Kom ik tot de orde van de dag.
Bij mijn blog van gisteren schrijft F. Zwaan een comment over Mulisch en wijst op de Zoeloes en een stam in Zuid Amerika die geen getallen boven de twee of drie kennen.
Waar ik op doelde en waar Zwaan terecht ook op wijst, is dat het niet bestaan van woorden voor een begrip niet hetzelfde is als dat begrip niet kennen.
Heel mooie voorbeelden daarvan kent het schaken. We beschikken in de theorie van het schaken over een grote hoeveelheid termen voor bepaalde spelsituaties. Natuurtalenten in het schaken bleken die spelsituaties zeer goed te begrijpen maar kenden daar geen woorden voor.
Gerard reikte me vanmorgen in de wachtkamer zelfs de inversie van het genoemde verschijnsel aan: het bestaan van woorden voor begrippen die niet bestaan, bijvoorbeeld De Hemel!

No comments: