Sunday, July 29, 2007

De leeftijd van Mulisch.


In de boekenbijlage van het NRC Handelsblad van vrijdag staat deze tekening van Eliane bij een artikel over Mulisch van Arnold Heumakers. De NRC wordt op twee verschillende persen gedrukt. Wij, hier in oosten, krijgen Mulisch in zwart-wit de 'elite' in de randstad in kleur, zoals Eliane hem ook tekende. Boven de tweede pagina zet de krant de kop: ‘De waarheid moet een gezicht hebben’. Dat viel mij natuurlijk wel op, zijn literaire kwaliteiten mogen we allemaal zelf beoordelen, de ‘waarheid’ bij Mulisch lijkt me een gotspe.
Gisteravond nog in het interview bij Nova. Mulisch relativeerde zijn leeftijd. Die tachtig danken we aan de burgerlijke stand, was hij in een primitieve Afrikaansestam geboren waar ze ‘een, twee, drie … veel’ tellen dan was hij hooguit zestig geweest. Mulisch ‘gevoelsleeftijd’ is die van een adolescent vertelde hij. Ten aanzien van zijn kennis over de mensen in Afrika blijkt hij nog een kleuter. Er is, en was, geen stam in Afrika die niet verder dan drie kan tellen. Dit soort nonsens komt nog uit de koloniale tijden toen we hier de zwarte mens als een dier zagen. Die journalist van Nova weet kennelijk ook van niets of liet het maar zo. Wat krijgen we dagelijks toch veel onzin of leugens en vooral van Mulisch?

1 comment:

Anonymous said...

Geachte heer Duvekot,

Ik heb de Nova-uitzending met Mulisch ook gezien, en heb naar aanleidingvan Uw blog een paar kanttekeningen.

1. Volgens Wikipedia tellen de Zoeloe's een, twee, veel. Of dit waar is weet ik niet, maar ik weet ook niet of wat U zegt, waar is.

2. Onlangs is er een Zuid-Amerikaanse stam ontdekt die helemaal geen getallen kende.

3. Dat volken een ander getalsbesef hebben dan wij, betekent niet dat ze niet kunnen denken. Primitief hoeft (althans in mijn beleving) niet perse minderwaardig te betekenen. Denk aan primitieve kunst.

4. Harry Mulisch is een schrijver, en denkt dus beeldend, niet letterlijk.

Naar mijn smaak valt U hem te zwaar.

Met vriendelijke groet,

F Zwaan
Alkmaar