Thursday, August 21, 2008

Zomergasten.


Zondagavond laat vroeg ik me af of ik een oude zuurpruim ben? Nee concludeer ik nu!
Het waren Janny, Wil, Ellen de Bruin en vooral Bas Heine die me hielpen bij mijn zelfreflectie.
De oorzaak van mijn vraag was het programma Zomergasten van de VPRO zondagavond met als gast Annemarie Prins. Wat een onaangenaam mens dacht ik na afloop. Dinsdag vroeg ik Janny naar zomergasten, zij was afgehaakt en vond de gast van Bas Heine geen vriendelijke vrouw. Gisteren gaf Wil het meest ongezouten oordeel: “een afschuwelijk mens.”
Ellen de Bruin versloeg Zomergasten voor de NRC, naast haar op de bank haakte men af bij de Beckett-monoloog en zelf zag ze een ‘theatrale, chaotische, autoritaire, emotionele, met opzet irritante, aandoenlijke vrouw'. Ellen heeft wel gelijk met ‘aandoenlijk’ maar dan theoretisch. Mensen die zo duidelijk elke warmte missen zijn inderdaad zielig. De definitieve klap gaf echter Bas Heine zelf en Ellen was alert genoeg om die in de krant te zetten:
Maar na het filmpje over een autistisch kindje dat met een volwassene communiceerde via een trommel, zei hij (Bas Heine): “Volgens mij weet iedereen die deze avond gezien heeft waarom dit jouw troostvideo is, dus ik ga er verder niets over zeggen.”
Ja, helaas het meisje van het filmpje was nog zwaarder communicatief gehandicapt dan mevrouw Prins. Wie dat zeker niet is, is Isabelle. Nu moet ik haar geweldige glimlach nog eens zien te fotograferen. Dat kan natuurlijk niet als die hele grote wereld te zien is. Oh , wat moet er dan gekeken worden.

No comments: