Tuesday, August 26, 2008

Intellectueel hoogstandje.


Op een gegeven moment waren ze zondagavond bij Zomergasten allebei in beeld: De Franse filosoof Michel Foucault (1926-1984) en de Amerikaan Noam Chomsky (1928). Probeerden Bas Heine en zijn gast, de hoogleraar sociologie Willem Schinkel, ons de intellectuele K2 te laten beklimmen?
Gisteravond vroeg de violiste Elisa Beugers me dat toen zij een glaasje wijn kwam drinken met de “binnenkort dakloze mevrouw W.B”. Haar vraag schudde mij uit mijn roes. Ik zat daar als een oude man die plotseling een beeldschone jonge violiste tegenover zich krijgt te dagdromen. Dankjewel binnenkort dakloze (mooie) mevrouw. Ik moest wakker worden, niks geen gedroom over een violiste: Foucault en Chomsky op mijn bordje! Ik probeerde me te redden met een antwoord zoals in de eerste alinea.
Wij drieën vroegen ons af wie wat en hoe beoogde? Denken de redactie van de VPRO, Bas Heine of Willem Schinkel nou echt dat wij kijkers die twee reuzen van het menselijk denken zo even tussendoor kunnen volgen? Zeker zullen die er zijn maar welke getallen komen dan na 0,0…%? Elisa: ’het was zelfs geen discussie tussen die twee, beide gaven in lange volzinnen en razend snel een kort college filosofie zonder commentaar’.
Gelukkig hadden we ook minder moeilijke dingen te bespreken en kon ik aan Elisa veel van mijn enthousiasme over Berlijn kwijt, waar zij binnenkort zal optreden. Elisa zie je hier in een zeer recente uitvoering tijdens de Amsterdamse Parade.
De Italiaanse witte wijn ging op, gelukkig reden de dames per fiets naar Joppe terug

No comments: