Sunday, August 03, 2008

Reclame, kunst en Zwitserland.




Klik op de foto's voor een vergroting.
Bij de schrijver Theo Tervijlen zag ik laatst de catalogus van de tentoonstelling ‘Deventer maakt reclame 1870-1970’ die tot en met 14 september in het Historisch Museum Deventer is te zien.
Gisteren bezocht ik die expositie en kocht de fraaie catalogus. Naar Deventer reed een vrouw mee die in Zwitserland woont en straks krijg ik Elly op bezoek die (net als ik) als kind langdurig in Zwitserland was. Reden genoeg om de tekening van Eliane van het Zwitserse dorpje Rolle ook op mijn blog te zetten.
Inmiddels is Elly, de grootmoeder van Laura, weer naar huis. Het gesprek ging over Bremmer (de “Kunst Paus”) en Hannema, want vorige zondag bezocht ik met haar kasteel Nijenhuis, vandaar. Elly ging in 1950 als 12 jarig meisje met een uitwisselingsprogramma van de Mulo naar een gezin in het Franstalige deel van Zwitserland. Ze hield er een vriendin voor het leven aan over.
Ik ging in december 1946 met een groep oorlogskinderen naar Zwitserland en werd na 2 weken Klosters doorgezonden naar de Geschwister Wildi in Reinach dat in het Duits sprekende deel ligt. In de winter van ’47 ging ik nog een keer 3 maanden naar de Geschwister. Over onze belevenissen in Zwitserland zouden Elly en ik een boek kunnen schrijven. Nu hadden we het even over de reis erheen. Elly in 1950 en ik in ’47 werden respectievelijk in Utrecht en Roosendaal op de trein gezet, kennelijk in de veronderstelling dat het dan verder vanzelf zou gaan. Nee dus, bij allebei ging het in Bazel mis en kwamen we in een verkeerde trein terecht. Wij verbaasden ons nu dat onze ouders hun kind van 12 zonder angst(?) op de trein zetten.
Toen het eenmaal mis was lieten de Zwitserse spoorwegen graag zien waarom ze het beste en beroemdste spoorwegnet ter wereld hebben. Ik werd onder de hoede van een beambte geplaatst en op het volgende station werd met Aarau getelegrafeerd(!) waar de dames Rosa, Hanna, Klara en Martha op mij stonden te wachten. Alles kwam goed ook bij Elly en beiden koesteren we onze liefde voor Zwitserland.

No comments: