Monday, February 25, 2008

Wolven.


Bij Karel Knip in Alledaagse Wetenschap lees ik dat de hond al zeker 14 000 jaar rond en bij de mens woont. De kat “pas” 4000 jaar. De hond en de mens begrijpen alkaars geluiden en gebaren dan ook veel beter dan de mens en de kat.

Toen ik Erica leerde kennen bracht ze haar hond Madsy, een boxer, mee. Madsy en ik konden het zeer goed met elkaar vinden zolang de afstand tussen Erica en mij niet te klein was. Kwamen Erica en ik volgens Madsy te dicht bij elkaar dan werd ze vreselijk jaloers en probeerde zij zich tussen ons te dringen. Ja, honden en mensen begrijpen elkaar.

De wolf is de stamvader van de honden en was ook het favoriete dier van Erica. Mooie plaatjes van wolven verzamelde ze en wat er over hen bekend werd las ze. Toen we in 1989 Yellowstone National Park bezochten was daar een beweging gaande om de wolf weer toe te laten. We hebben die actie toen ondertekend natuurlijk. De boeren rondom het park waren fel tegen, maar de Amerikanen hebben dikwijls geweldige wetten. Voor Yellowstone zei de wet dat wanneer wolven uit zichzelf, dus zonder bemoeienis van de mens, het park in kwamen zij niet meer verjaagd mochten worden. Een jaar of vijf later trokken de wolven vanuit het noorden het park in en inmiddels leeft er tenminste een roedel.

Toen ik vannacht hierover nadacht kwam onze regering en Rouvoet in beeld. Er is slechts één zoogdier dat een hogere, en breder verspreide, sociale structuur dan de wolf heeft namelijk de mens. Misschien had Rouvoet zijn honderd dagen stage bij de wolven moeten doorbrengen. Bijvoorbeeld kindermishandeling komt bij de wolven niet voor en de kinderopvang kan niet beter. Voor de kleintjes zijn alle volwassenen verantwoordelijk en allen zorgen voor ze. Klik op de foto.

No comments: