Saturday, February 16, 2008

De rijke Russen.


Weidende Pferde III, Franz Marc 1910.
De paarden in de naam van mijn blog zitten echt wel in mijn hoofd, echter zijn er zoveel onderwerpen waarover ik me gedwongen voel te schijven dat sommigen op de wachtlijst staan. Terwijl ik zelf wachtlijsten haat. Dit schilderij staat al heel lang op mijn wachtlijst maar nu mag en moet het op mijn blog omdat het vorige week bij Sotheby’s is verkocht naar Rusland voor 16,5 miljoen euro.
Een deel van de nieuwe Russische rijken is actief bij ons in West Europa op de kunstmarkten en heeft nu geen concurrentie van de Amerikanen die bezig zijn met hun hypotheekcrisis. Is dit de tweede golf van Europese kunst die door de Russen wordt opgekocht? Catharina de Grote liet haar Franse minnaars de prachtigste kunst meebrengen heb ik begrepen en veel daarvan is sinds die tijd in St.Petersburg.

No comments: