Wednesday, February 13, 2008

De Friese roodbonte.


Voor de Chinese medemens leven we nu in het jaar van de rat, voor de Stichting Zeldzame Huisdierrassen is 2008 het jaar van de Friese roodbonte koe. Mijn krant had gisteren deze mooie koe op de achterpagina. Een foto van Hinke Fiona Cnossen , ik zal haar adres zien te krijgen en om meer foto’s vragen. Misschien kan ik wel een keer gaan kijken op haar(?) boerderij.
Waarom is dit een mooie (melk)koe en zie je geregeld vreselijk lelijke melkmachines in de wei lopen? De oorzaak is dat ‘we’ steeds meer melk per koe wilden.
Deze nog altijd zeldzame roodbonte heeft een rechte rug een normale uier sterke achterpoten geen uitstekende botten een prachtige koe. Het karakter van een koe als deze is ook veel aangenamer, een rustig dier waar de kinderen tussen kunnen spelen. Leve het jaar van deze koeien!

1 comment:

Anonymous said...

MIjn vorige comment kwam niet over. Daarin bevestig ik: dit is een prachtige koe. Toen ik haar in de krant zag staan dacht ik natuurlijk meteen aan ons gesprek.
L.