Friday, February 15, 2008

Onverwachte zet.




Gisteravond won ons team van Ugchelen. Dat waren we aan onze stand verplicht, maar toch.
Zelf was ik de eerste die won, daarom mag ik twee partijfragmenten tonen. In het bovenste diagram ben ik met zwart aan zet en heeft wit juist 24.f2-f3 gespeeld. Mijn loper op e4 staat nu aangevallen. Zonder nadenken ben je dan geneigd de loper weg te halen en b.v. naar g6 te spelen. Gelukkig speelde ik ‘de onverwachte zet’ 24…,Tc2. Ik zag duidelijk aan het gezicht van mijn tegenstander dat hij schrok.
In het tweede diagram speelde ik 26…, Txd2. Een zogenaamd kwaliteitsoffer. Je ‘offert’ de toren van 5 punten voor een loper van 3 punten. In mijn geval won ik daarna snel. Euwe leerde ons in zijn voortreffelijke schaakleerboekjes dat een pion zoals die op d3 evenveel als een toren waard is. Na 26…,Txd2 27.Txd2 Dxe3 stond wit verloren en om in schaaktermen te blijven ‘was de rest een kwestie van techniek’.

No comments: