Tuesday, February 19, 2008

Huiswerk.



Gisteravond om 10 uur mocht ik het oude vak van bijles geven weer eens uitoefenen. Otger moest Polynomen ontbinden in factoren. Wij gebruiken het woord polynoom pas later en zeggen veelterm. Een voorbeeld van een Canadese huiswerkopgave:

Factor, if possible.

4x²-20x +25

de bedoeling is dat Otger dat als volgt bewerkt:

= (2x)²- 10(2x) + 5² = (2x – 5)(2x-5) = (2x – 5)²

Had je dat goed Otger?

Van het optellen of aftrekken van drie ‘termen’ maak je een vermenigvuldiging van twee termen, die hier een kwadraat vormen omdat ze gelijk zijn.

Gelukkig kwam Michiel me te hulp hij is een perfectionist in hart en nieren. Hij eiste dat we vooraf Otger het nut van dit algebraïsch gedoe heel duidelijk maakten. Dat lukte, vooral dankzij Michiel zelf, heel goed. In de techniek is geen constructieberekening denkbaar zonder polynomen. Op het plaatje ‘zie je’ de polynoom y = x²- x -2. Dit is een parabool en in al die miljoenen autolichten zit een parabool achter het lampje.

Vanmiddag sprak ik nog even met Thijlbert (in Alice Springs) en hij vertelde me dat hij dankzij het feit dat ik (via de MTS) al heel vroeg een computer had, die computer voor het uitrekenen van polynomen gebruikte. Dus Otger als je nog wat trucjes wil weten om lui te worden: zet dan Skype aan naar je oom Thijlbert!

No comments: