Sunday, February 24, 2008

De toestand.




Deze week had ik het gevoel dat ik het druk had. Laat ik met het eind beginnen. Sorry het is me gisteravond niet gelukt ‘Deep throat’ helemaal te zien. Na een poosje kijken verveelde ik me steeds weer zo erg dat ik vijf minutenpartijtjes ging spelen bij ICC (schaakclub op Internet). Daardoor vielen er zulke grote gaten in de film dat ik hem nu weer niet gezien heb!

Wat ik wel heb gezien is de foto op blz.5 van Zaterdag &cetera in de NRC. Daarop vielen vooral Balkenende, het jongetje, de zak aardappelen, de man met oranje stropdas en de vrouw in klederdracht op. Ik beperk me tot de vrouw in klederdracht. Inderdaad blijkt het een protestante vrouw uit Zuid-Beveland. Dat hadden we op een CDA-bijeenkomst in de Grote Kerk (vroeger onze Lieve Vrouwe kerk) te Kapelle ook verwacht. Waar blijkt haar identiteit uit? Allereerst de gouden stikken halverwege het voorhoofd, ik denk dat ze door haar leeftijd inmiddels wat laag staan. De bloedkoralen, meestal 3 tot 5 strengen met het slot achter. Bij rijke vrouwen (als mijn tante Dirkje!) werd een kostbaar driedelig rondslot voor gedragen. De gouden kroonspelden op de kap naast de stikken. Misschien dat zij op zondag naar de kerk ook haar zilveren beugeltas met daarin het bijbeltje met goud op snee draagt en een koord om haar hals met daaraan een lange zilveren ketting met het horloge in haar schortenband?

Ja mijn tweelingbroer Piet en ik hebben tante Dirkje dikwijls bezig gezien bij het aankleden. Voordat die kap opging en die haarrol werd gevormd werd het haar gekamd. Je wist niet wat je zag! Die haarrol was het enige zichtbare stukje van een vloedgolf gitzwart haar tot ver over haar middel, zo iets vergeet je nooit meer.
Klik op de foto's voor een vergroting.

No comments: