Monday, February 25, 2008

Flitshuwelijk?



Dinsdagmorgen 9 uur, de foto maakte ik gistermorgen om 11 uur. De computer geeft maandag aan, die staat ver ten westen van Gorssel. Janny en Hella zagen de ooievaars zaterdag voor het eerst weer terug. Hella woont naast de kerk en Janny er tegenover. De Nederlandse ooievaars trekken vooral via Gibraltar naar West Afrika. De terugkomstdatum voor dit paar moeten we op 23 februari houden denk ik, dat is echt heel vroeg.

De trek is een gevaarlijke onderneming en volgens mijn ooievaarsboek sneuvelen er veel jonge dieren die de reis voor het eerst maken. Terug in Nederland vallen er nog wel eens verkeersslachtoffers, ze vliegen dan te laag over autowegen en worden gepakt door hoge vrachtwagens.

Over het paar hier op de kerk in Gorssel gaat een verhaal waar ik alleen voor de helft voor insta. Een jaar of vier vijf geleden sneuvelde het mannetje op de weg Zutphen – Deventer zoals beschreven. Het vrouwtje had toen al jongen of eieren in de laatste dagen. Er ontstond dus een levensgevaarlijke situatie voor de jongen. Tot hiertoe sta ik in voor de waarheid. Na korte tijd vloog een groep wilde ooievaars over de kerk. Het vrouwtje steeg op en haalde een nieuw mannetje uit die groep. Als dit verhaal klopt ziet u hier dat mannetje want ooievaars hebben een relatie voor het leven

No comments: