Friday, February 01, 2008

Creatief, vervolg.


Victor Vasarely, Schaak.
Hersenonderzoekers hebben nu ook onze creativiteit te pakken. Ze denken een onderscheid te zien tussen twee denkmethoden.
Bij de creatieve denkmethode wordt half onbewust gedacht in losse associaties waardoor de oplossing van een probleem vaak in één keer verschijnt het ‘Aha Erlebnis’.
Bij de analytische denkmethode gaat we systematisch en bewust zoeken, de oplossing komt geleidelijk en in gedeelten tot stand.
Aldus, volgens mijn krant, het tijdschrift Neuropsychologia van 2008, de onderzoekers werkten met proefpersonen die hersenelektroden kregen opgeplakt.
Ik voel wel veel voor deze theorie. Dan begrijp ik nu tenminste waarom je in de ene schaakpartij moeizaam zit te ploeteren en je de zetten als het ware uit je hersenen moet persen en een andere partij zich als het ware vanzelf speelt.
Bij de proefpersonen bleek bij de creatieve methode de rechterhersenhelft actiever dan bij de analytische methode. Zondag ben ik uitgenodigd op een feestdag van de Schaakclub Lochem.
Ik hoop natuurlijk op de creatieve methode.

No comments: