Tuesday, February 05, 2008

Waarom zijn we gek geworden?


“Met de Visa GreenCard worden al uw uitgaven CO2-neutraal” zegt de reclamefolder.
De ‘eenvoudige boekverkoopster uit Zutphen’ vroeg me de wetenschappelijke verklaring van het wonder van de CreenCard onder het motto ‘jij weet toch alles!?'.
Waarom zijn we gek geworden betreffende het milieu? Ik denk omdat “ze” er geld mee verdienen. In een artikel laatst in mijn krant werd de verwachting uitgesproken dat ongeveer 10 000 mensen binnenkort hun geld verdienen met de handel in emissierechten. De bank Fortis loopt daarin wereldwijd voorop. Bij de voormalige ABN Amro doet de emissierechtendeskundige een schipperstrui aan in de werkuren om zich duidelijk te onderscheiden van zijn collega’s in het pak.
In de wereld van de biobrandstof zet de directeur breed glimlachend zijn diesel van ruim een ton voor de pomp om te laten zien hoe hij het milieu spaart. De mensen op wier grond nu biobrandstof verbouwd wordt om de dieselmotor te eten te geven kunnen hun echte eten niet meer betalen.
Om de handel in emissierechten in de hand te houden willen “ze” een veiling in Europa invoeren, een veiling in lucht dus.
Ja, we zijn gek geworden. Nu het geld zich van het milieu heeft meester gemaakt zullen de armen onder ons armer worden. Dat laatste is een natuurwet: ‘geld beweegt altijd naar de rijken toe en van de armen weg’. De armen en het milieu zijn de slachtoffers van de schipperstruien.
Met deze trieste conclusie zal ik me bij de boekverkoopster moeten vervoegen.

No comments: