Tuesday, May 27, 2008

Kijken in de 'Spiegel'.


Als mijn omgeving de spiegel is waarin ik kan zien wie ik ben dan is Laura voor mij een weldadige spiegel. Laura heeft net als ik veel begrip voor de dieren om haar heen, we begrijpen elkaar.
Voordat ik gisteren haar brief ontving piekerde ik over een artikel in het NRC Handelsblad van Maarten Huygen onder de kop ‘Er zijn geen morele gronden om het houden van nertsen te verbieden’. Ik vind zijn artikel zo smerig en zijn “argumenten” zo ver van onze moeizaam verworven beschaving afstaan dat ik niet weet hoe te reageren. Ik vind het verwonderlijk dat de NRC deze viezigheid plaatst.
Huygen en de nertsenhouders hebben natuurlijk volkomen gelijk als zij een moraal hanteren die het houden van nertsen in kooien als diervriendelijk beschouwt. Mijn probleem is dat ik met een heel andere moraal ten opzichte van dieren moet leven.
Gelukkig plaatste dezelfde krant gisteren een tegenartikel van de bioloog Frank Wassenberg onder de kop ‘Het welzijn van nertsen is aantoonbaar slecht’. Wassenberg is lid van de Provinciale Staten in Limburg voor de Partij van de Dieren.

No comments: