Sunday, May 11, 2008

BORSSELE.




Klik op het artikel voor betere leesbaarheid.
Op 9 januari 1935 ’s avonds om halfzeven ben ik in Borssele geboren. Artikelen als hierboven (deze week in de NRC) hebben dus mijn speciale aandacht. Al meer dan 50 jaar heeft kernenergie mijn extra aandacht.

Door mijn vak elektrotechniek en mijn verbondenheid met mijn geboortegrond maar vooral ook door het teloorgaan van ‘De Kaloot’ volg ik wat er in Borssele gaande is. Wie ‘Geheim Dagboek’en vooral ‘Ik ging naar de Noordnol’ van Hans Warren kent weet van ‘De Kaloot’. De Kaloot was een van de mooiste natuurgebieden van ons land en door zijn ligging aan de Wester Schelde een bijzonder natuurgebied. Door de aanleg van de Sloehavens en de bouw van de kerncentrale is de Kaloot teloor gegaan.

Al sinds jaar en dag mis ik in discussies over kernenergie “mijn probleem?” van de toevoer van uranium. In het verleden heb ik daar naar de NRC en ook naar het ECN (Energy research Centre of the Netherlands) over geschreven. De antwoorden waren altijd nietszeggend of misschien beschouwden ze mij als gek want uranium was er genoeg dacht men. Ik krijg nu gelijk op mijn oude dag, niet omdat ik zo verstandig ben maar omdat ik altijd mijn “boerenverstand” koesterde. Waar output is moet ook input zijn en geen enkel element is in onze aarde onbeperkt aanwezig dat weet je toch met je gewone verstand, daar heb je dat “boerenverstand’ van mij niet eens voor nodig!

P.S. In een comment wijst Michael erop dat het geen koolmezen maar pimpelmezen zijn op mijn blog van vrijdag!

No comments: