Sunday, May 04, 2008

Belangeloos opofferen.


In het NRC Handelsblad gisteren een grote tekening van Eliane bij een artikel over muziek voor gescheiden mannen.. Eliane's tekeningen geven altijd veel leuke details (klik op de tekening) te zien en op afstand is haar werk al herkenbaar. De hond is niet Orbit, de hond van mijn familie. Misschien wou Orbit niet? Het artikel van Auke Kok over Country voor gescheiden mannen kon me niet boeien, misschien omdat het scheiden mij gelukkig nooit getroffen heeft.

Veel interessanter vind ik het levensverhaal van Veronica Diepenveen (56) over haar analfabetisme, een pagina eerder van hetzelfde katern. Een vrouw die door de vuurwerkramp in Enschede haar leven zag veranderen en nu dolgelukkig haar kleinkinderen voorleest maar ook voorlichting aan scholen en instellingen geeft. Een prachtvrouw.

Een mooie coïncidentie geeft Veronica met het artikel van Marcel aan de Brugh, in Wetenscap & Onderwijs, over de stelling dat de mens de enige diersoort is die zich belangeloos kan opofferen. Het is een uitvoerig artikel over de strijd tussen wetenschappers over ons gedrag. Zelf ben ik een van die mensen die nauwelijks afwacht of er anderen in het water springen om te gaan redden. Ik herinner me nog goed dat ik, na een tweede heupoperatie, op twee krukken met Erica in Deventer liep en een vrouw met haar fiets viel. Erica viel woedend naar me uit toen ik ‘krukkend’ naar die vrouw op weg ging. Ze blokkeerde me en schreeuwde ‘nee, jij nu eens niet ben je gek geworden, dat doen nu eens anderen’ en ze had gelijk.

1 comment:

Eliane said...

Het is het hondje van Johnny Cash. En ja, ik kan me voorstellen dat het artikel je niet boeit, jij bent gewoon niet van de populaire muziek. Toch mis je wel wat hoor, aan Johnny Cash en de zijnen.