Tuesday, May 20, 2008

Drie mannen.


In het NRC Handelsblad las ik een artikel over Sywert van Lienden die afscheid neemt als voorzitter van het LAKS. Iedere Nederlander die krant en TV in de afgelopen jaren volgde kent Sywert. Ik was altijd onder de indruk van hem als natuurtalent voor wat hij deed en moest doen. Ik hoop dat het hem goed zal gaan.
De tweede man in de krant waar ik over las is cartoonist Gregorius Nekschot. Ik kom bij hem niet los van zijn naam. Ik vind het moedig dat hij zijn mening blijft uitten met zijn cartoons maar godslastering, Mohammed enzovoort heeft niet echt mijn interesse. Bij van het Reve genoot ik van de humor en daarom volgde ik zijn ‘godslasteringen’ met groot plezier.
De derde man Cai Guo Qiang heb ik niet van krant of TV maar komt uit de kunst. In het Kröller Müller is een grote “tekening” van hem te zien waar ik maar een deel van kon fotograferen. Zijn tekening heet ‘Internal and External Universe a Drawing for 1 Myth – Shooting the Suns’. Zelf ben ik nooit zo gecharmeerd van de teksten bij kunstwerken en kijk liever of ik het werk mooi vind. Cai Guo Qiang maakt bijzondere en enorm grote kunstwerken.

No comments: