Thursday, June 19, 2008

Nachtmerries



Tot ongeveer de achttiende eeuw werden nachtmerries vaak als werk van demonen beschouwd. Die werden verondersteld op de borst te zitten van degene die een nachtmerrie had.
De oorsprong van het woord nachtmerrie heeft te maken met het oude woord mara, dat boze geest betekent. Er was ook een godin die Mara heette. 's Nachts kon ze zichzelf in een witte merrie met blauwe ogen en een rood koord om de hals veranderen.
Tot zover Wikipedia.
Mijn nachtmerries zijn regelmatig terugkerende dromen waarin ik ontredderd achterblijf. Ik weet niet waar ik ben en hulp is niet voorhanden. De nachtmerrie komt ’s morgens vroeg, ook vanmorgen weer. ‘Ik kom in de tuin en zie dat de rode bessenstruik helemaal kaal is geplukt en niet alleen dat, het is een armetierig bijna dood struikje geworden. Het groene net is helemaal weg en niet meer in de tuin te vinden. Ook Erica heeft geen idee welke vijanden ik zou kunnen hebben die dit doen.’
In mijn dromen leeft Erica nog altijd. Blijft dat?
De rode bessen hebben nog wat dagen zon nodig, de foto is van zojuist. De pomp werkt prima, Thijlbert heeft laatst het leer van de zuiger vernieuwd. Verder nog:
‘Shakyamuni being tested by the Daughters and Children of Mara under the Bodhi tree.’

No comments: