Wednesday, June 11, 2008

De Spinne.


De Spinne is de kast tussen de bedsteden in een Zeeuws huis. De Spinne is in een onder- en bovenkast ingedeeld, er wordt meestal serviesgoed en eten in bewaard. Vandaar de uitdrukking ‘tegen de spindeuren oplóópe’, grote honger hebben. Gisteren vroeg Leuntje me wat een Spinde is. Gelukkig kwam ik met de bedsteden, de Spinde is op Zuid-Beveland een Spinne. Leuntje neemt me nog wel eens examen af, maar doordat zij van Schouwen en Duiveland komt en ik uit Borssele komen onze talen niet altijd overeen.
Op de foto zie je alleen de linkerbedstee maar daar gaat mijn verhaal vandaag ook over. Mijn tweelingbroer Piet en ik zullen 6 of 7 jaar geweest zijn.
‘We zaten ‘s middags aan de warme maaltijd, echter zonder zusje Nel. Zij was in de linkerbedstee opgesloten omdat ze strontvervelend was. Omdat je de bedstee van binnenuit kunt openen met een wurfel (foto, je ziet ook nog net de knop van de Spindeur) was er in de kamer schuin tegen de bedsteedeuren een plank aangebracht. Plotseling sprongen tijdens de (onrustige)maaltijd met een klap de bedsteedeuren open en vloog Nel als een pijl uit een boog de kamer in!’
Jaren later haalden Piet en ik dit voorval nog wel eens tot ons genoegen op.
Waarom waren wij niet solidair met ons zusje? Nel was 5 jaar ouder en wij zaten, vonden wij, zwaar onder de plak. Dit bleef zo tot Piet en ik ca. 8 of 9 waren. Het finalegevecht dat een einde maakte aan Nel’s macht was zo heftig dat Hans Warren (kennelijk het dichts bij) ons uit elkaar haalde. In mijn herinnering was daarna de kou ook echt uit de lucht!
Leuntje en ik hebben allebei het onvolprezen ‘Woordenboek der Zeeuwse Dialecten’ (1232 blz.) van Dr. Ha.C.M. Ghijsen in onze boekenkast. Dankzij Ghijsen herinnerde ik me het ‘tegen de spindeuren oplóópe’ weer.
Klik op de foto voor een vergroting.

1 comment:

Anonymous said...

O, Willem, ik wist niet dat ik jou examens afnam !! Dat is niet mijn bedoeling. Zomaar wat kletsen over iets. Ik zal in't vervolg attent zijn op mijn frikkigheid. Voor nu EXCUSES !!
l.