Saturday, June 28, 2008

Autorijden en denken.


Uit een onderzoek onder automobilisten blijkt dat bijna allen zich zeer hoog inschatten op een cijferlijst over hun chauffeurskwaliteit. Zo’n 90% denkt tot de 5% besten op de weg te behoren!
Tussen 1962 en ’65 reed ik dagelijks van Delft naar Utrecht, ik gaf toen wiskundeles op een HBS. Op een winterochtend met slecht weer en glad wegdek ging ik bij Gouda even de weg af voor een pompstation. Een kwartier later kwam ik de twee auto’s die voor en achter mij hadden gereden ( het verkeer was toen nog te overzien) weer tegen, ze waren verongelukt de politie was er al bij.
Ik besloot toen een slipcursus te volgen en later ook een soort “upgradetest” van de ANWB te doen. Beiden heb ik met veel plezier gedaan. Eenmaal had ik iemand naast me die ik onmiddellijk een 10 op zijn rijvaardigheidsrapport zou hebben gegeven. Dat was een man van de verkeerspolitie die met mij in onze auto achter de ambulance, waarin Erica, reed. “Meneer Duvekot met je vrouw in de ambulance voor je is het heel ongelukkig autorijden, mijn collega zal onze politieauto rijden”. Die tien was dus niet van een neutrale waarnemer.
Wat mij opviel bij die superrijder was vooral: geen waarneembare afwijkingen zijwaarts en in snelheid. Ook bij het optrekken en remmen geen schokjes, heel aangenaam voor een lage bloeddruk denk ik.
Vannacht dacht ik over onze rijvaardigheid naar aanleiding van een interview met Noam Chomsky, woensdagavond zag ik dat op TV. Zoals die politieman ver boven de gewone autorijders uitsteekt, zo steekt Chomsky voor mij heel ver boven ons gewone denkers uit. Die politieman zag gewoon meer en reageerde eerder op wat er in het verkeer gebeurde. Chomsky ziet meer en denkt dieper na over wat wij “gewonen” doen. Ik was zeer onder de indruk en vroeg me af na die uitzending of ik nog met een zesmin zou wegkomen als gewone “denker”. Misschien heb ik me daarom gisteren opgegeven voor twee HOVO cursussen aan de universiteit in Nijmegen, met die in Utrecht waar ik laatst over schreef kom ik nu op drie cursussen. Dat wordt een zwaar jaar, ik zal nog op mijn blog schrijven wat ik allemaal hoop te gaan doen.

No comments: