Monday, June 23, 2008

Bororonomaden.



Illegaal
Als je mij geïrriteerd tot razend wil krijgen moet je dit woord op me loslaten. Ook wij “beschaafde” Nederlanders maken wetten die ik niet accepteer. Zo accepteer ik de indeling legaal versus illegaal niet.
Een artikel van Koert Lindijer met prachtige foto’s van Petterik Wiggers in het katern ‘Zaterdag &cetera’ van het NRC Handelsblad van dit weekend bewijst helaas het gelijk van mijn mening weer eens heel overtuigend.
Lindijer schrijft over de Bororonomaden in West en Centraal Afrika. Met Bororo heb je mij direct op het puntje van mijn stoel want de Rode Bororo is een van de mooiste koeien van onze planeet vind ik. Ik ben bevooroordeeld want de Langhoorn koeienrassen doen mij zwijmelen.
In Afrika zijn rotsschilderingen gevonden van Langhoorn runderen van meer dan 3000 jaar voor Chr. De domesticatie van het oerrund is waarschijnlijk vanaf 6000 jaar voor Chr. Al die tijd, ook nu dus nog (Lindijer), trekken de Boronomaden met hun kudden door Mauretanië, Mali, Niger, Tsaad, Soedan, De Centraal Afrikaanse Republiek, Nigeria, enz. Nu zijn deze mensen overal illegaal wij maken wetten waardoor onze broers en zusters als ongewenst wild afgeschoten kunnen worden, hun vee gestolen(afgenomen, geen vergunning) kan worden.
De aquarel is van Marleen Felius uit ‘Rundvee rassen van de wereld’.

No comments: