Tuesday, April 01, 2008

Bijna-dood kan niet.


Blij ben ik met het artikel 'Bijna-dood kan niet' van Dick Swaab in Zaterdag &cetera van 29 maart. Door vrij langdurig verblijf in het Deventer Ziekenhuis in verband met levensbedreigende ziekten heb ik verschillende 'bijna-doodervaringen' meegemaakt. Doordat ik met mijn eerste ICD achtmaal een hartstilstand overleefde leerde ik goed op te letten vlak voor en direct na “de dood”. Voor mij is de tijd dat het hart geen bloed meer rondpompt in feite “dood” zijn. Mijn ervaringen komen volkomen overeen met wat hoogleraar Swaab in genoemd artikel zegt.

Vele malen werd ik door vrienden en kennissen gewezen op het boek van cardioloog Van Lommel en ik zag hem ook eenmaal op de TV. Ik denk dat de mensen die deze onzin met graagte tot zich nemen, dat zullen blijven doen. Zelfs de Nobelprijzen die Swaab noemt kunnen het gat tussen geloof en wetenschap niet overbruggen.

1 comment:

Eliane said...

Citaat uit het artikel ter verduidelijking (want ik had nog nooit van die van Lommel gehoord, wat een heerlijke klaterende nonsens):

Helaas laat van Lommel zich door het geloof van zijn patienten in paranormale verklaringen voor BDE meeslepen door met pseudowetenschappelijke interpretaties te komen, en dat slaat aan, want het boek verkoopt fantastisch. Hij wijst categorisch elke neurobiologische verklaring voor BDE af en komt met een theorie die niet alleen BDE, Maar alle spirituele en paranormale verschijnselen in een klap verklaart, inclusief voorspellende dromen, reincarnatie, waarnemingen op grote afstand, en het laten bewegen van voorwerpen met denkkracht. Volgens hem wordt het bewustzijn niet geproduceerd door de hersenen zoals wij, " kortzichtige, materialistische, reductionistische hersenonderzoekers", denken. Nee, volgens van Lommel is het bewustzijn "overal in het universum aanwezig" en wordt het door de hersenen ontvangen "zoals een radio of een TV een programma ontvangen".