Saturday, October 27, 2007

Trots.


De eenvoudige boekverkoopster uit Zutphen vroeg me waar ik trots op ben. Heb je het recht, de brutaliteit, om ergens trots op te zijn? Misschien op je kinderen? Nee, zelfs trots zijn op mijn kinderen vind ik al twijfelachtig, zij zijn eigen persoonlijkheden en zo geworden op eigen kracht. Op je kinderen trots zijn vind ik wel heel acceptabel hoor en natuurlijk ben ik dat zelf ook, alleen in diepere zin komen mijn twijfels.
In ieder geval kun je niet trots op iets als Nederlander zijn of in mijn geval Zeeuw zijn. Wel zou ik graag trots zijn op het feit dat ik een boerenzoon ben, helaas kan dat niet dat is helemaal buiten me omgegaan. Ik ben trots op mijn ‘boerenverstand’ maar dat dank ik aan mijn ouders, dank jullie wel ouders. Als ik dat boerenverstand heb doorgegeven aan Michiel en Thijlbert durf ik daar wel trots op zijn.Ik weet zeker dat ze beiden heel hoog zouden scoren op de boerenverstandtest.
Tenslotte is het najaar en er wordt geploegd. Tien jaar geleden deed De Jager in Kruiningen dat nog met een drie- en soms vierspan, nu nog? De foto is van Freddy Rikken.

1 comment:

Anonymous said...

Wllem,
Ik vind dat jij trots mag zijn op de wijze waarop jij je door de tegenslagen in je leven heenslaat. Maar dat is, jouw redenering volgend, natuurlijk ook een kwestie van je geërfde aard, karaktereigenschappen enz.
En een hogere macht kan ik aan jou ook al niet verkopen.
Lijkt wel een beetje op gesprek dat we hadden over "de vrije wil". Hebben we die echt?
Dus:voortaan iets minder deemoedig. Is me te calvinistisch. Ik wens je met vreugde een heel goed weekend toe.
Huub