Saturday, October 13, 2007

Opportunisme.


diagram 1

diagram 2
Het Jojo effect waar ik over schreef is vanmiddag voor mij gestopt. Je kunt alleen winnen als je tegenstander meewerkt, doet hij de goeie zetten dan kan ik hoogstens remise houden. Maar de tegenstander is een mens met emoties, vooroordelen enz. Vanmiddag speelde ik met zwart en was mijn tegenstander zo’n 40 jaar jonger en had op de ranglijst ruim honderd ratingpunten meer. In de diagramstelling 1 is bijvoorbeeld 21.Tad1 een prima zet en blijft de partij in evenwicht, maar hij wou winnen en koos uit opportunisme voor het straatgevecht:
21.Dg4 Lxh6 22.Tf6 Lg7 23.Txg6 hxg6 24Dxg6
deze stelling had hij in gedachten toen hij over zijn 21ste zet nadacht. Ik speelde 24. …Dh4 en zag zijn gezicht betrekken. Er volgde nog 25.Tf1 Tf8, zie diagram 2, hij gaf me een hand 0-1.

No comments: