Wednesday, October 03, 2007

De Amish.


Op Canvas zag ik gisteren een documentaire over de afschuwelijke moord op vijf ( in feite tien , maar vijf overleefden het zwaargewond) schoolmeisjes in Amish country een jaar geleden. Het vermoorden van kinderen lijkt het ergste wat de mens kan doen. Over de moordenaar Charles Roberts is op internet informatie te vinden.
Ondanks het volle vat van kritiek en argwaan dat ik ben als er een god verschijnt heb ik een zwak voor de Amish omdat het echte paardenmensen zijn. De typische zwarte koetjes lijken zeer geschikt voor hun doel. De paarden worden goed verzorgd, zien er prima uit. Even zag ik een beeld van een grote eg met vijf paarden ervoor, dan weet je dat de man erachter een ‘kunstenaar’ is. Uit welke rassen de Amish hun paarden hebben gefokt en of en hoe ze vers bloed inbrengen weet ik niet. Hoge prachtige droge benen en zeer getraind. Ik denk aan het Hongaarse paard, de Amerikaanse harddraver, het Australische paard en ga zo maar door. Hier een Eerelman van het Australische paard (op klikken).

No comments: