Monday, December 01, 2008

Wentelteefjes.


‘S nachts wakker liggen kennen we allemaal. Wat doen we dan? Ik zou wel eens een lijstje willen zien wat de gemiddelde man/vrouw bedenkt als hij niet kan slapen. Ik bedoel dan niet het piekeren en zorgen maken dat kennen we allemaal, dat is niet interessant.
Een van mijn oefeningen is, welke gedichten ik nog wel kan citeren en welke niet meer.
Vannacht wel:
Willem Kloos: Ik ween om bloemen
Jan Engelman: Vera Jannacopoulos-Cantilene
Neeltje Maria Min: Mijn moeder is mijn naam vergeten
Geerten Gossaert: De Moeder
Jan Greshoff: Ik groet u
Yeats: He Wishes for the Clots of Heaven.
Vannacht niet:
Hans Lodeizen: Uit ‘De buigzaamheid van het verdriet’ De Russische dame.
Paul Rodenko; Bommen.
Jan Engelman: En Rade
Welke ben ik vannacht helemaal vergeten?
De meeste gedichten van mijn lijstjes zijn redelijk bekend, ik verwacht dat het prachtige gedicht van Lodeizen het minst bekend is. Dat gedicht staat al op mijn blog van 18 augustus 2007. Daarom nu Greshoff:

Ik groet u

Ik groet u, buurman, kameraad,
Ik groet u, orgelman, soldaat,
Besteller, boer en bedelaar!
Ik groet u, blinde vedelaar!

Ik groet de honden op de straat
En 't paard dat voor de broodkar gaat.

Ik ben als gij, - ook ik bemin
Een vrouw, een kind, wat aardsch gewin -
Gejaagd, gedeukt en toch nog even
Gebrand op dit onzalig leven.

Waarom de wentelteefjes? Toen ik zo 12 of 13 was en bij mijn broer Adrie inwoonde in het dijkhuis bracht Hans Warren wel eens vrienden of bekende dichters mee bij zijn bezoeken aan mijn broer Adrie. Zo herinner ik me een zondagmiddag dat Hans de dichter (waarschijnlijk) Paul Rodenko meebracht. Mijn vijf jaar oudere zusje Nel was zeer onder de indruk, vooral ook omdat zij Nederlands ging studeren. Maar wat nu, Rodenko en Hans wilden best blijven eten en er was niets behoorlijks in huis. Oud brood, melk, eieren en suiker waren altijd wel huis.
Wentelteefjes zou dat kunnen? Het werd een geweldig sukses!

2 comments:

Foxx said...

Wenteltewefjes, ik eet ze altijd metzout ipv suiker. Nog even over Warren en Rodenko:
Opmerkelijk genoeg wordt dit bezoek niet vermeld in het Geheim Dagboek. Daar staat naturlijk (lang) niet alles in, maar een bezoek van en met Paul Rodenko, op wie en op wiens gedichten hij bijzonder gesteld was, aan het voor Warren magische dijkhuis zou ik toch wel verwacht hebben.
Ook nog gezocht op 'Willem' (= Adrie), daar vond ik ook geen geschikte vermelding. U schrijft overigens 'waarschijnlijk' Paul Rodenko, dus niet 'zeker'.
Het zou ook (suggestie van mij) Ad den Besten geweest kunnen zijn, (Geheim dagboek III, blz 233), maar dat lijkt dan weer niet te kloppen met uw vermelde leeftijd.

Enfin, ik kom er niet uit, jammer maar niet belangrijk.

Willem Duvekot said...

Ik ben er inderdaad niet zeker van dat het Paul Rodenko was. Ad den Besten heb ik meerdere keren in het dijkhuis ontmoet, misschien is mijn datum onjuist. Willem.