Monday, December 22, 2008

Vandaag.


Van Esther, mijn thuiszorg, kreeg ik een kerstpakket dat is natuurlijk de omgekeerde wereld maar het zal me prima smaken. Daarna de garage waar het mankement verholpen werd terwijl ik wachtte en mijn diagnose juist bleek (lek in vacuĆ¼mslangetje, ik trots). Vanmiddag de bank die me waarschuwde dat ik in mijn onschuld bijna de belastingen aan het flessen was. Tja eenvoudiger kunnen ze het niet maken maar dan moet je dat eenvoudige wel weten en begrijpen. Gelukkig leidt mijn vroegere buurvrouw me altijd door het belastingenbos. Daarna om te bekomen van de schrik een glas wijn bij Janny waarbij ik haar kon wijzen op Venus die in al haar pracht om 5 uur haar rol als ‘avondster’ waarmaakte. Voor ik mocht drinken moest ik wel eerst een gedicht declameren dat is de afspraak. Toen de grootste verrassing van de dag: Zeeuwse oesters bij Super de Boer ik vroeg de bedrijfsleider of dit voor het eerst was, hij wist het niet zeker.
Het gedicht: waarom werd het Geerten Gossaert? Weet ik niet, dat plopt dan plotseling naar boven. Ik heb De Moeder van Neeltje Maria Min er nog wel bijgedaan als toetje om hier geen moeilijke reacties te krijgen.

De Moeder
Hij sprak en zeide
In 't zaal zich wendend:
Vaarwel, o moeder,
Nooit keer ik weer...
En door de lanen
Zag zij hem gaan en
Sprak geen vervloeking maar weende zeer.
Sprak geen vervloeking
Doch, bijna blijde,
Beval den maagden:
Laat immermeer
De zetels staan en
De lampen aan en
De poort geopend, de slotbrug neer.

En toen, na jaren,
Melaatsch een zwerver
Ter poorte klaagde:
Uw zoon keert weer...
Zag zij hem aan en
Vond geen tranen
Voor zoveel vreugde geen tranen meer.

Morgen eet ik oesters!

No comments: