Thursday, December 18, 2008

Pikorde.


Gisteravond zaten de schrijvers A.L.Snijders (pseudoniem van Peter Müller) en Tommy Wieringa gezellig naast elkaar bij Mathijs van Nieuwkerk in De wereld draait door. Het was sowieso een literaire avond want daarna kwam op Nederland 1 het Groot Dictee met als ster Kristien Hemmerechts. Drie auteurs die ik bewonder en ik weet dat niet iedereen mijn mening zal delen. Waarschijnlijk is Peter de minst en Kristien de meest omstreden auteur van deze drie.
Mathijs noemde enkele malen ‘de selecte groep’ lezers (ook ik behoor daar toe) waar Snijders zijn zeer korte verhalen (zkv’s) per e-mail naar zendt. Mathijs was jaloers op hen en wilde ook in die groep. Ik noem enkele redenen waarom Snijders mij misschien in zijn groep opnam:
1. omdat ik een vriend van Wil ben (voorheen de eenvoudige boekverkoopster uit Zutphen)
2. omdat ik net als hij mijn kippen zelf slachtte
3. omdat ik net als hij atheïst ben, ondanks dat ik dat slechts in de tweede rij en hij dat in de vierde rij is. Hij wees mij uitdrukkelijk op het belang van deze pikorde van de niet gelovigen. In de tweede rij omdat mijn ouders niet gelovig waren maar mijn grootouders wel. De tweede rij komt al weinig voor de vierde rij is zeer zeldzaam.
Ik geef u, als bevoorrechten, de zkv die Peter mij 12 dec. zond:

Tommy Wieringa bezoekt het Museum van de Literatuur in Odessa. In de folder staat iets over schrijvers van 'de tweede rij'. Over hen wordt gezegd: 'Hun aandeel in de ontwikkeling van de cultuur van dit land was niet onbelangrijk'. Hun namen worden niet genoemd.
Tommy schrijft: 'Gewoonlijk ben ik een tegenstander van de opvatting dat de pen machtiger is dan het zwaard, maar voor dit met inkt veroorzaakte bloedbad onder de schrijvers van de tweede rij maak ik een uitzondering. De kwalificatie raakt aan de diepe angst die elke verstandige kunstenaar soms uit de slaap houdt: dat hij er ook een is van de tweede rij, gedoogd in een zijkamer van het museum, terwijl het licht in de grote zaal op anderen valt'.

Ik ontmoet een Japanner bij het Centraal Station. Hij is een schrijver van de tweede rij. Ik laat hem de woorden van Tommy Wieringa lezen en vraag hem of hij die angst ook kent. Hij zegt: 'Nee, ik ben bang dat ik gewoon doodgeschoten word'.

No comments: