Wednesday, December 31, 2008

Een mis in Joppe.



Vandaag de begrafenis van Huub Wintraeken. Huub en ik hebben vele malen getracht de gebeurtenissen op deze aardbol te begrijpen, hij als gelovig katholiek en ik als ongelovige. Huub was een mensenman sprak iedereen aan en was volkomen ongevoelig voor status. Bij hem kon je alleen jezelf zijn en geen aanspraak maken op wat dan ook van buiten. Een heerlijke man, een beminnelijke man zei Janny Korenblik, die hem bij mij leerde kennen.
Een prachtige mis met een koor in de kerk in Joppe. Huubs zwager pater Joop Banning leidde de mis. Het mooiste waren voor mij de kleinkinderen op de voorste rij in de kerk.. Daar waren drie prachtige dochters met hun (ook prachtige) mannen voor verantwoordelijk. Acht kleinkinderen ze kwamen van verre: Soesterberg, Peachtree City, U.S.A. en Accra, Ghanna.
N.B. Deze mis in Joppe was een bijzondere gebeurtenis die tot stand is gekomen met hulp van het toeval. Toeval dat Huub een zwager had die pater is. Toeval dat een vriendin de relaties had om tijdig het koor bijeen te krijgen. Nee, dit is zeker tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend. Mijn vriend Ern vertelde me dat het hem voor de begrafenis van zijn moeder niet lukte om een mis te organiseren zoals zij die graag wilde. Het ontbrak de katholieke kerk aan de mensen en middelen ondanks dat het geld geen probleem was!
Klik op de foto's voor een vergroting.

No comments: