Saturday, February 17, 2007

Zingen.


Franz von Schober
Vanavond zing ik bij Lennerd voor publiek. Eigenlijk vind ik dat je als amateur je mond moet houden en het zingen met publiek aan beroeps moet overlaten. Maar, Lennerd is vandaag jarig en daarvoor zet ik graag mijn principes opzij.
Ons programma bestaat uit drie Lieder van Schubert:
An die Musik van Franz von Schober, Morgengruss uit Die Schöne Müllerin van Wilhelm Müller en Wanderers Nachtlied van Goethe.
Von Schober behoorde tot de intieme vriendenkring van Schubert en voor veel van zijn gedichten heeft Schubert de muziek gecomponeerd. Als het mogelijk is om “het mooiste” van Schubert te kiezen dan kies ik An die Musik. Maar ook dit is weer tegen mijn principes, ik vind ook dat het mooiste schilderij niet bestaat. Vanavond missen we Leuntje een geweldige sopraan, ze is tien jaar ouder dan ik en vanavond is veel te vermoeiend voor haar. Wel beloofde ze Lennerd en mij dat zij een keer met me meegaat om met ons drieën te zingen.

An die Musik.

Du holde Kunst, in wieviel grauen Stunden,
Wo mich des Lebens wilder Kreis umstrickt,
Hast du mein Herz zu warmer Lieb entzunden,
Hast mich |: in eine beßre Welt entrückt! :|

Oft hat ein Seufzer, deiner Harf' entflossen,
Ein süßer, heiliger Akkord von dir
Den Himmel beßrer Zeiten mir erschlossen,
|: Du holde Kunst, ich danke dir dafür! :|

1 comment:

Maria said...

Hallo Willem, leuk om een pas bekende te vinden op internet! Ik heb je gezien en gehoord bij Lennerd en ik vond het geweldig, vooral DAT je het deed; WAT je deed was waarschijnlijk geen dagelijkse routine voor je, des te meer verdien je respekt voor de aanmoediging die je hierdoor voor anderen betekent expressie te geven aan dat waarvan je houd!! Hartelijke groet, Maria (van de tamboura).