Thursday, February 22, 2007

Du holde Kunst, ich danke dir.


Naar aanleiding van wat ik schreef over de verjaardag van Lennerd, ontving ik van Gerard een mooie herinnering:
In de jaren zestig van de vorige eeuw bleef Nederland thuis voor de TV-serie "De Bezetting", die op mij een diepe indruk maakte. Tijdens de aflevering "Geestelijk verzet" vertelt Dr.L.de Jong dat schrijvers en kunstenaars, waaronder de solisten op muziekgebied, zich individueel moesten melden voor de Kultuurkamer. Als zij weigerden mochten zij vanaf 1 april 1942 niet meer optreden in het publiek.
En dan komt in de uitzending Ans van Weerelt aan het woord en uit haar bijdrage citeer ik: "Twee dagen tevoren had er in Den Haag een liederenrecital plaats, dat ik me mijn hele leven zal herinneren. Het was het laatste optreden van onze grote zangeres Jo Vincent. Zij had, evenals andere solisten, geweigerd lid te worden van de Kultuurkamer en nu gaf ze haar laatste concert op 30 maart in Diligentia, Den Haag. (...) Toen zei ze, dat ze een toegift zou zingen: "An die Musik" van Schubert. Daar komen de woorden in voor: "Du holde Kunst, ich danke dir". En ik weet zeker, dat er bij zeer veel mensen, toen ze dát lied zong, de tranen over de wangen liepen."

No comments: