Monday, February 19, 2007

Het magneetveld van de aarde.


Mijn college van vanmiddag ging voornamelijk over het magneetveld van de aarde.
Hoyng bleek een bijzonder aardige man en deed alles om de moeilijke natuurkunde uit te leggen. Zonder mijn toch nog meevallende kennis van de theoretische elektriciteitsleer zou ik echt nergens zijn geweest. De foto is van ‘het noorderlicht’ op Jupiter. Dit licht ontstaat op een heel andere manier dan het noorderlicht op aarde. Heel interessant was ook waarom en hoe het magneetveld van de aarde in het verleden vele malen is omgepoold. Het laatste kwartier vertelde Hoyng over het onderzoek dat hij samen met enkele collega’s van het Max Planck Instituut in Duitsland doet. Zij ontwikkelen computeranimaties waarmee ze de bewegingen van het magneetveld van de aarde beter kunnen begrijpen
In de lift op de terugreis sprak ik enkele medecursisten die er niets van hadden begrepen maar het toch geweldig boeiend vonden. Ik geef ze groot gelijk, de beelden, de computeranimaties en wat Hoyng erbij vertelde waren alleen de reis al waard. Er was bijvoorbeeld een prachtige animatiefilm van de ompoling van het magneetveld van de aarde, dat wil zeggen in versnelde vorm de circa 5000 jaar dat de aarde daarover deed en in de toekomst nog dikwijls zal doen.
Nog even terug naar de middelbare school. De natuurkundeleraar nam een magneet legde daar een vel papier of een glazen plaat overheen, strooide daar ijzervijlsel op en ‘óh wat mooi’, ziedaar het magneetveld. Het mooist is dat zelf te doen voor de (klein)kinderen. Een beetje speelgoedwinkel heeft een magneet voor u.

No comments: