Thursday, February 08, 2007

Beromünster.


Radio Beromünster, jarenlang nam mijn adrenalinegehalte toe wanneer ik dit op de verlichte zenderschaal zag en daarna het voor mij zo bekende zangerige Duits hoorde. De Geschwister Wildi namen mij op een van de eerste weekends dat ik bij hen was mee naar deze beroemde radiozender. Beromünster was een AM (FM bestond toen nog niet) middengolf zender met een frequentie van 653 kHz, later werd dat 531 kHz. Tweemaal was ik drie maanden een ‘zoontje’ van de vier zusters Wildi in Reinach, in de winters van ’46 en ’47. Toen heb ik niet begrepen en gezien wat een fantastische tijd ik bij hen had.
Zojuist zag ik voor vandaag het weeralarm en de paar centimeter sneeuw in de tuin. Bedacht toen dat ik in Zwitserland op een ander weekenduitje met de Geschwister uit de trein stapte en we op een uitgegraven pad liepen waar alleen de hoofden van Klara, Hanna en Rosa boven de sneeuw uitkwamen Marta en ik keken alleen tegen sneeuw aan. Radio Beromünster heeft toen geen weeralarm uitgezonden, dat is zeker.
Waarom is radio Beromünster bekend? Omdat tijdens de tweede wereldoorlog:
Radio Beromünster galt als der einzige «freie» deutschsprachige Sender Europas.

No comments: