Monday, November 13, 2006

VRIJHEID


In het NRC Handelsblad van zaterdag schrijft Jonathan Israel, hoogleraar moderne Europese geschiedenis, over geloof en de vrijheid van meningsuiting. Kunnen zeggen wat je wilt stelt hij boven kunnen geloven wat je wilt.
Centraal in zijn artikel staat Spinoza. Toen ik laatst over de Stemwijzer schreef en, toch een beetje tot mijn verrassing, het CDA er bij mij het meest negatief uitkwam had ik het wel bij het rechte eind blijkt nu.
Israel schrijft:
'Volgens Spinoza kon geen enkele religieuze organisatie een rechtschapen, loffelijke en gerechtvaardige organisatie zijn. Het zijn namelijk allemaal carrièrestructuren en politieke organisaties, en dus corrupte lichamen, zodat de religieuze doctrine in de praktijk niets anders is dan een werktuig om invloed te verkrijgen en een wapen om rivalen te verslaan. Alle kerken zijn er uiteindelijk, als ze de kans krijgen, op uit de onwetendheid en de lichtgelovigheid van de mensen uit te buiten om invloed en macht te vergaren.'
Vooral Balkenende en Donner hebben allebei in de afgelopen periode laten zien het niet met onze grootste filosoof eens te zijn. Ik griezel van die twee.

No comments: