Sunday, November 12, 2006

Paardenrassen.


Vorig weekend werd "De Redding" van de paarden in Friesland wereldnieuws en kon ik het filmpje van Omroep Friesland op mijn blog plaatsen. Ik schreef toen ook over het Groninger paard. Vandaag weer een Groninger hengst en ook weer een Eerelman, ik zal toelichten waarom. Begin vorige eeuw verscheen:

PAARDENRASSEN, KUNSTALBUM van EEN EN VEERTIG AFBEELDINGEN naar
SCHILDERIJEN VAN OTTO EERELMAN met BESCHRIJVINGEN door A.L.QUADEKKER
Chromolithographie van J.L.Goffart. Uitgaaf van Schillemans en Van Belkum te Zutphen.

De litho's zijn 45x60 cm. Bij voorintekening kostte dit album 975 gulden.
In 2003 verscheen bij het Veenkoloniaal Museum te Veendam een boek van dit album. Tot nu kon ik mijn Eerelmannen brengen dankzij een verzameling prentbriefkaarten die ik nog van mijn vader heb. De Eerelman hierboven heb ik gescand uit genoemd boek dat ik deze week kocht. In het album en dus ook in dit boek vinden we drie Nederlandse rassen, namelijk het Gelderse, Groningse en Zeeuwse paard en niet het Friese paard. Waarom niet? Wanneer ik het weet of een lezer mij een comment hierover stuurt kom ik ermee op mijn blog. Dankzij de uitgave van het museum van Veendam kan ik nu ook meer te weten komen over de paardenrassen eind 19de en begin 20ste eeuw, ik zal verslag doen.

No comments: