Sunday, November 19, 2006

Nobelprijswinnaars.


Deze week twee alarmmeldingen over ons onderwijs in het NRC Handelsblad. Eerst een van de hoogleraar virologie Goudsmit en gister een van Renata Loll, hoogleraar Theoretische Natuurkunde.
Goudsmit wil rondom rondom Crutzen een instituut opbouwen dat wereldwijd intellect aantrekt om Nederland weer terug te brengen tot een kennisland zoals ons land dat eind 19de en begin vorige eeuw was. Loll wil ook zo'n instituut rondom Gerard 't Hooft, dus een instituut zoals het Duitse Max Planckinstituut.
Was er maar een politicus in een van onze politieke partijen die Goussmit en Loll begreep en hun ideeën ging realiseren. Die is er niet blijkt in dezelfde NRC, in de Wetenschapsbijlage ging Leo Prick op zoek om ons een stemadvies in verband met het onderwijs te kunnen geven. Hij schrijft tenslotte: 'Het spijt me, beste lezer, terwijl ik altijd zo positief ben, kom ik dus niet verder dan een negatief advies. Sterkte woensdag.'
Zelf had ik helaas die conclusie ook getrokken en daarom zal ik woensdag op Marianne stemmen. Mijn stem gaat deze keer naar wezens die geen enkele verantwoordelijkheid dragen voor de teloorgang van het onderwijs in dit land.

No comments: