Monday, January 21, 2008

Een Incident.


De dag begon mooi en opwindend in Wijk aan Zee vanmiddag. Terwijl Ruud en ik voor de aanvang van een kopje koffie genoten, begon het mediacircus zich naast ons af te tekenen. Er stond voor de grootmeestergroep één partij op het programma maar daar kwamen meer telelenzen en TV camera’s op af dan ik tot nu toe in Wijk aan Zee zag. Er werd rond het bord van de grootmeesters Nigel Short (Engelsman) en Ivan Cheparinov (Bulggaar) op een meter afstand een cordon van foto en filmapparatuur gelegd. Het spannende was ook dat helemaal niet zeker was of één laat staan beide grootmeesters zouden komen!
De oorzaak van dit alles was dat gisteren voor de aanvang van hun partij Ivan de hand van Nigel weigerde. Voor de niet-schaker is het misschien gek maar de hele schaakwereld beefde, dit kennen we niet. Van Kirgizië tot Vuurland geven schakers elkaar een hand voor het begin van de partij. Het is ook het sein aan elkaar ‘ja, ik ben zover we kunnen beginnen’. Uiteindelijk besliste de raad van wijze mannen van Corus dat vandaag de partij alsnog gespeeld moest worden en de spelers elkaar de hand moesten geven. Uit de foto blijkt dat ze kwamen en Nigel won. Tja, door de hand van je tegenstander te weigeren roep je het noodlot over jezelf af.
Ik was door dit voorval goed wakker en prees me gelukkig het meegemaakt te hebben, dus won ik vandaag!
Vorig jaar won mijn tegenstander in Wijk aan Zee met het Morra-gambiet. Dat is een agressieve aanvalsopening met wit. Dit jaar had hij mij als slachtoffer uitgekozen maar het pakte andersom uit. Na afloop gingen we een biertje drinken en dan blijkt weer eens dat je aan de buitenkant niets kunt zien van het brein van je jouw gesprekpartner. Hij bleek ouder dan ik en had het veel drukker dan ik. Hij wil voor zijn dood zijn boek over de leerplichtwet nog afmaken. Ja, het leven is en blijft boeiend.

3 comments:

Willem Duvekot said...

zeg willem, nou heb je niet vermeld waarom die schaker geen hand wilde geven, of is jou dat ook niet bekend?
groet. peter

Willem Duvekot said...

Dat stond uitvoerig in de kranten, bv in het NRC Handelsblad vandaag. Ik dacht dat dit bekend was. Ik zou daar alsnog over kunnen schrijven. Eigenlijk wel leuk want de rel om Topalov, Kramnik, Danailov en Short is prachtig en ze waren er vanmorgen. Topalov en Danailov keken me zelfs aan want ik sprak in 2005 met hen, die mensen hebben een enorm geheugen!

Anonymous said...

In het door U als 'club van wijze mannen'aangeduide Appeals Committee zit ook Judith Polgar.

groet,

Fokke